Słownik pojęć SEO

poradniki

Słownik pojęć SEO

header_wpis

A

Algorytm Google
To nic innego jak mechanizm określający trafność wyników wyszukiwania. Na jego podstawie ustalana jest kolejność poszczególnych stron w Google.

AMP (Accelerated Mobile Pages)
Technologia pozwalająca na szybkie renderowanie stron zawierających statyczne treści. Dzięki tej technologii zawartość strony zostaje dopasowana do możliwości technicznych urządzenia, z którego użytkownik przegląda w danym momencie witrynę.

Anchor
Treść, która umieszczana jest w kodzie html pomiędzy znacznikami i oraz określana jako treść linka. Umieszcza się w nim słowa kluczowe, na które strona jest pozycjonowana.

B

Backlinks (linki zwrotne)
Zwane są również linkami przychodzącymi bądź backlinkami; są to odnośniki do naszej witryny umieszczone na innych stronach w sieci.

Bot (Robot, Crawler, Spider, Pająk)
Mechanizm przeglądający i indeksujący zawartość stron w wyszukiwarkach.

Breadcrumbs, tzw. „okruszki chleba”
Elementy nawigacyjne strony internetowej, które umożliwiają użytkownikowi łatwiejsze poruszanie się po serwisie. Elementy Breadcrumbs pokazują użytkownikowi, w którym miejscu witryny aktualnie się znajduje

C

Certyfikat SSL
Służy do ustanowienia szyfrowanego łącza między serwerem, na którym znajduje się strona internetowa, a przeglądarką, z której korzysta użytkownik. Dzięki łączu SSL możliwe jest bezpieczne przesyłanie poufnych informacji takich jak dane do logowania czy numery kart kredytowych.

Cloaking
Jedna z metod Black Hat SEO, polega na przedstawianiu robotom wyszukiwarki innej treści, niż to co przygotowane jest dla użytkowników odwiedzających stronę.

Content
Cała zawartość strony: treść, tytuł strony, metatagi, nagłówki, alty dla obrazków, title dla linków itp.

Content marketing Marketing treści.
Marketing internetowy opierający się na publikowaniu ciekawych treści. Można je publikować w postaci artykułów u siebie na stronie, blogu.

Copywriting SEO
Tworzenie wysokiej jakości tekstów zgodnych z zasadami SEO, które są wartościowe zarówno dla wyszukiwarki, jak i dla użytkownika.

CMS (Content Management System ang. system zarządzania treścią)
System pozwalający na dynamiczną edycję treści i zarządzanie stroną za pomocą wygodnego panelu administracyjnego.

CSS – ang. Cascading Style Sheets; kaskadowe arkusze stylów;
Język opisujący rozmieszczenie elementów strony WWW, określający typ czcionki, kolory, formatowanie elementów itp. W celu jego zdefiniowania używa znacznika „style” lub arkusza stylów, który określa układ graficzny całej witryny.

CTA (Call to action)
Komunikat, który próbuje skłonić użytkownika do podjęcia określonego działania, wykonania określonej akcji.

CTR
Stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń strony w Google, CTR widoczny jest w Google Search Console. Od kilku lat w branży SEO w Polsce i na świecie spekuluje się na temat wpływu CTR na SEO. Nie wiemy, czy CTR wpływa na pozycjonowanie w bezpośredni sposób, na pewno jednak jest wskaźnikiem skuteczności strony.

D

Dane strukturalne
Specjalne znaczniki, które pozwalają wyszukiwarce zrozumieć, co znajduje się na stronie www. Dane strukturalne umieszczane są na stronie w jednym z czterech formatów: mikrodane, mikroformaty, RDF, JSON-LD. Umieszczenie danych strukturalnych pozwala robotom wyszukiwarki rozpoznać jaki dokładnie rodzaj treści znajduje się w określonych częściach witryny.

Description (Opis)
Opis strony w metatagach. Opis strony wyświetlany w wynikach wyszukiwania Google jest zależny od zapytania. W przypadku gdy szukana fraza znajduje się w opisie metatagach, Google wyświetli właśnie ten opis. Jeśli jednak dana fraza znajduje się dopiero w treści strony, Google wyświetla jego fragment.

DNS
Domain Name System; system serwerów nazw zamieniających czytelne dla ludzi adresy domen w adresy IP potrzebne do realizacji połączenia.

Duplicate content (powielona treść)
To zasoby na danej stronie, które zostały już zaindeksowane przez wyszukiwarkę – oznacza to, że dana treść znajduje się już w jej zasobach, a więc jest zduplikowana.

F

Featured snippets
Specjalny blok fragmenty z odpowiedzią w górnej części strony wyników wyszukiwania. Fragment z odpowiedzią zawiera wyodrębnione ze strony podsumowanie odpowiedzi na zapytanie użytkownika oraz link do tej strony, jej tytuł i adres URL.

G

Googlebot
Robot Google indeksujący zawartość stron internetowych.

Google bomb
Jedna z technik Black Hat Seo, polegająca na spamowaniu wyszukiwarki linkami, w ten sposób aby strona znalazła się jak najwyżej w SERP na frazy nie związane z jej zawartością.

Google moja firma
Usługa oferowana przez Google, umożliwiająca założenie profilu działalności prowadzonej stacjonarnie, której klienci mogą wystawiać oceny, dodawać opinie na jej temat

H

.htacces
Plik konfiguracyjny serwera Apache. Plik działa na wszystkie pliki i podkatalogi katalogu, w którym się znajduje. Możemy w nim określić plik, który jest stroną startową, pliki które są stronami konkretnych błędów, przyjazne url, ustawić przekierowania, blokować ip konkretnych użytkowników

HTML  (Hypertext Markup Language)
Język używany do budowania struktury i treści stron internetowych.

Tekst pochodzi z: https://www.sempire.pl/slownik.html#125

Hreflang
Jest to atrybut zawarty w html’owym tagu , który umieszcza się w sekcji head strony. Służy on do wskazania robotom indeksującym powiązania pomiędzy różnymi wersjami językowymi tej samej strony.

I

IBL (Inbound Links/Linki przychodzące/Link popularity/Backlinks/BL)
Liczba linków kierujących do naszej strony – linków przychodzących

Indeks wyszukiwarki
Baza danych wyszukiwarki internetowej zawierająca najważniejsze informacje zebrane przez roboty. Kiedy użytkownik wpisze pożądaną frazę w wyszukiwarce, algorytm wyszukiwarki przedstawi mu jak najbardziej trafne wyniki wyszukania bazując na aktualnym indeksie.

Infografika
Informacja graficzna przedstawiona w prosty i zrozumiały dla odbiorcy sposób, jednocześnie będąca ciekawym, przyciągającym uwagę ujęciem tematu. Infografiki systematyzują graficznie dane. Wykorzystują obrazy, diagramy, mapy w celu przedstawienia wzajemnych relacji i struktur między prezentowanym materiałem

Internal links
Są to linki prowadzące do innych podstron serwisu znajdujących się na tej samej domenie. Architektura odnośników wewnętrznych w ramach serwisu nazywana jest linkowaniem wewnętrznym.

Invisible text (tekst niewidoczny)
Zamaskowany lub ukryty przed użytkownikami tekst, jednakże rejestrowany przez roboty sieciowe. Najczęściej posiada duże nasycenie słów kluczowych, przeformatowany jest na kolor tła strony lub ukryty przy użyciu CSS. Stosowanie tego typu zabiegów jest karane przez Google.

K

Katalog stron
Strona internetowa podzielona na kategorie tematyczne, na której znajdują się linki do innych stron wraz z opisem ich zawartości. Katalogi możemy podzielić na niszowe katalogi tematyczne lub ogólne zawierające w sobie wewnętrzny podział na kategorie. W Polsce katalogi straciły na wartości ze względu na ich nagminne tworzenie wyłącznie pod SEO.

Keyword density
Nasycenie słów kluczowych, określona procentowo wartość nasycenia frazami kluczowymi treści na stronie względem reszty treści występujących na tej stronie.

Keyword stuffing
Nadmierne upychanie słów kluczowych w treści podstrony, której celem jest uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

L

Link building
Strategia polegająca na zdobywaniu wartościowych linków prowadzących do naszej strony.

Linki wewnętrzne
Linki prowadzące do innych podstron w obrębie jednej domeny. Tego typu linkowania służą prostemu poruszaniu się po stronie internetowej, czyli pomagają użytkownikom w nawigacji.

Linki naturalne
Linki dodawane ręcznie oraz pozyskane w wyniku bezinteresownego reklamowania naszej strony internetowej przez innych użytkowników.

Linki nienaturalne
Linki, których celem jest manipulacja pozycji w wyszukiwarce, wpływają negatywnie na wizerunek strony internetowej. Skutkiem stosowania takich linków jest ryzyko dostania bana bądź filtra.

Long tail SEO
Działania zwiększające widoczność Twojej firmy pod dłuższymi, bardziej sprecyzowanymi frazami kluczowymi.

M

Mapa strony (Sitemap)
Tą nazwą określany jest zarówno plik w formacie XML, jak i strona serwisu, które zawierają listę wszystkich (lub najważniejszych) podstron znajdujących się w witrynie. Mapa strony w formacie XML tworzona jest w celu ułatwienia robotom wyszukiwarek zaindeksowania witryny.

Marker danych
Narzędzie dostępne w Google Search Console, służące do wskazania wyszukiwarce, które informacje na stronie powinny zostać potraktowane jako dane strukturalne. Dzięki temu elementy te będą mogły zostać wyróżnione w wynikach wyszukiwania Google za pomocą tzw. opisów rozszerzonych (rich snippets)

Metatag description
Jest to metatag dostarczający wyszukiwarkom oraz użytkownikom wyszukiwarek sugerowany przez webmastera krótki opis wybranej podstrony. W zależności od zapytania opis ten jest najczęściej wyświetlany w ramach fragmentu linku reprezentującego daną podstronę w wynikach wyszukiwania.

Metatag Keywords
Metatag określający słowa kluczowe opisujące wybraną stronę docelową. Niektóre z wyszukiwarek wykorzystywały go w przeszłości do ustalania pozycji w rankingach stron.

Metatagi
Zbiór znaczników META języka HTML, umieszczanych w kodzie w nagłówku strony, służących do opisu m.in. jej zawartości dla robotów wyszukiwarek, imienia i nazwiska autora, jego adresu e-mail, daty powstania czy kodowania strony.

Mikrodane
To jeden z rodzajów danych strukturalnych, które pozwalają wyszukiwarkom internetowym lepiej zrozumieć zawartość serwisów www. Za pomocą mikrodanych oznacza się różne typy treści zamieszczonych na stronie, co pozwala prawidłowo zinterpretować je robotom wyszukiwarek.

Mikroformaty
Jeden z rodzajów danych strukturalnych, pozwalających wyszukiwarkom internetowym trafniej interpretować zawartość stron www. Przy pomocy mikroformatów określany jest rodzaj treści zamieszczonej w danym fragmencie strony.

N

NAP
Dane kontaktowe (nazwa, adres i telefon), które powinny zostać zamieszczone na stronie internetowej, np. w zakładce Kontakt oraz w stopce serwisu. Ich podanie zwiększa zaufanie użytkowników do firmy, a także poprawia jej wiarygodność „w oczach” robotów Google. Istotne jest zachowanie zgodności danych z m.in. wizytówką na Mapach Google oraz na stronach typu yellow pages.

O

Optymalizacja
Proces dostosowania treści strony oraz kodu pod kątem pozycjonowanym słów kluczowych/fraz.

Organic traffic
Ruch organiczny, określenie wszystkich użytkowników, którzy odwiedzą stronę internetową poprzez kliknięcie odnośnika w bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania.

P

PageRank
Wskaźnik stworzony przez Larry’ego Page’a i Sergey’a Brin’a – założycieli firmy Google. PageRank jest oceną jakości strony internetowej ustalaną w oparciu o liczbę i jakość prowadzących do niej linków z innych stron (linki przychodzące). Wskaźnik PageRank to zaledwie jeden z bardzo wielu czynników wpływających na pozycje serwisu w wynikach wyszukiwania

PPC
PPC (Pay Per Click) – rodzaj modelu rozliczenia reklamy internetowej, w której reklamodawca płaci za kliknięcie przez użytkownika w określony przycisk – link lub banner, a nie za wyświetlenie reklamy. W odniesieniu dla wyników wyszukiwania Google, terminem PPC określa się linki sponsorowane. Przykład linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania Google

Presell pages
Strony www, które zawierają katalog artykułów dotyczący działalności firmy. Celem pressel pages jest zamieszczanie wartościowych odnośników, które prowadzą do pozycjonowanego serwisu.

S

SEM
SEM (Search Engine Marketing) to dział marketingu internetowego obejmujący zakresem swojego działania wyszukiwarki internetowe. Na SEM składają się dwa podstawowe obszary działania promocyjnego: SEO i PPC.

SEO
SEO (Search Engine Optimization) – obejmuje proces optymalizacji oraz pozycjonowania stron w wynikach organicznych. Powyższe działania pozwalają na podniesienie do góry pozycji strony internetowej w wyszukiwarce.

SERP
SERP (Search Engine Results Position) Są to wyniki wyszukiwania hasła / frazy w wyszukiwarkach. Dzielą się na dwie grupy: naturalne (organiczne) oraz płatne linki sponsorowane.

Spam
Nieetyczne metody, których celem jest wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach.

SWL
SWL (System Wymiany Linków) – Zautomatyzowana wymiana linków pomiędzy stronami.

Strona mobilna
Strona mobilna – dodatkowa wersja Twojej strony przygotowana dla użytkowników urządzeń mobilnych, czyli smartfonów i tabletów.

Strona responsywna
Strona responsywna – strona zaprojektowana w taki sposób, aby dopasowywała się do wielkości ekranu urządzenia, z którego korzysta użytkownik.

T

TR
Trust Rank – wskaźnik zaufania określający wartość strony internetowej. Jest to algorytm, który pozwala na oddzielenie witryn wartościowych od bezużytecznych. Ustala ranking stron www.

U

UX
User experience – doświadczenie użytkownika na stronie internetowej, całość wrażeń jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z witryny internetowej. User experience odnosi się do zachowań, postaw i emocji użytkownika, a także do właściwości i struktury strony internetowej.

Unikalny użytkownik
Użytkownik, który odwiedził naszą stronę raz w określonym czasie.

W

Web Usability
Użyteczność strony internetowej, określa czy strona jest przyjazna dla użytkownika, czy jest w stanie szybko się po niej poruszać i znaleźć interesujące go informacje.

White Hat SEO
Pozycjonowanie (SEO) etyczne, zgodne z regulaminami wyszukiwarek, które nie nakładają kar, gdy przeprowadzane działania kierują się wytycznymi.

Wyniki organiczne
To część wyników wyszukiwania (SERPów), która nie obejmuje płatnych wyników, czyli reklam Google.

Z

Zaplecze
Strony zakładane są w celu pozycjonowania docelowej witryny. Umieszczane treści i odnośniki do promowanej strony www mają polepszyć jej pozycję.

Comments are closed.