S艂ownik poj臋膰 SEO

poradniki

A

Algorytm Google
To nic innego jak mechanizm okre艣laj膮cy trafno艣膰 wynik贸w wyszukiwania. Na jego podstawie ustalana jest kolejno艣膰 poszczeg贸lnych stron w Google.

AMP (Accelerated Mobile Pages)
Technologia pozwalaj膮ca na szybkie renderowanie stron zawieraj膮cych statyczne tre艣ci. Dzi臋ki tej technologii zawarto艣膰 strony zostaje dopasowana do mo偶liwo艣ci technicznych urz膮dzenia, z kt贸rego u偶ytkownik przegl膮da w danym momencie witryn臋.

Anchor
Tre艣膰, kt贸ra umieszczana jest w kodzie html pomi臋dzy znacznikami i oraz okre艣lana jako tre艣膰 linka. Umieszcza si臋 w nim s艂owa kluczowe, na kt贸re strona jest pozycjonowana.

B

Backlinks (linki zwrotne)
Zwane s膮 r贸wnie偶 linkami przychodz膮cymi b膮d藕 backlinkami; s膮 to odno艣niki do naszej witryny umieszczone na innych stronach w sieci.

Bot (Robot, Crawler, Spider, Paj膮k)
Mechanizm przegl膮daj膮cy i indeksuj膮cy zawarto艣膰 stron w wyszukiwarkach.

Breadcrumbs, tzw. 鈥瀘kruszki chleba鈥
Elementy nawigacyjne strony internetowej, kt贸re umo偶liwiaj膮 u偶ytkownikowi 艂atwiejsze poruszanie si臋 po serwisie. Elementy Breadcrumbs pokazuj膮 u偶ytkownikowi, w kt贸rym miejscu witryny aktualnie si臋 znajduje

C

Certyfikat SSL
S艂u偶y do ustanowienia szyfrowanego 艂膮cza mi臋dzy serwerem, na kt贸rym znajduje si臋 strona internetowa, a przegl膮dark膮, z kt贸rej korzysta u偶ytkownik. Dzi臋ki 艂膮czu SSL mo偶liwe jest bezpieczne przesy艂anie poufnych informacji takich jak dane do logowania czy numery kart kredytowych.

Cloaking
Jedna z metod Black Hat SEO, polega na przedstawianiu robotom wyszukiwarki innej tre艣ci, ni偶 to co przygotowane jest dla u偶ytkownik贸w odwiedzaj膮cych stron臋.

Content
Ca艂a zawarto艣膰 strony: tre艣膰, tytu艂 strony, metatagi, nag艂贸wki, alty dla obrazk贸w, title dla link贸w itp.

Content marketing Marketing tre艣ci.
Marketing internetowy opieraj膮cy si臋 na publikowaniu ciekawych tre艣ci. Mo偶na je publikowa膰 w postaci artyku艂贸w u siebie na stronie, blogu.

Copywriting SEO
Tworzenie wysokiej jako艣ci tekst贸w zgodnych z zasadami SEO, kt贸re s膮 warto艣ciowe zar贸wno dla wyszukiwarki, jak i dla u偶ytkownika.

CMS (Content Management System ang. system zarz膮dzania tre艣ci膮)
System pozwalaj膮cy na dynamiczn膮 edycj臋 tre艣ci i zarz膮dzanie stron膮 za pomoc膮 wygodnego panelu administracyjnego.

CSS – ang. Cascading Style Sheets; kaskadowe arkusze styl贸w;
J臋zyk opisuj膮cy rozmieszczenie element贸w strony WWW, okre艣laj膮cy typ czcionki, kolory, formatowanie element贸w itp. W celu jego zdefiniowania u偶ywa znacznika “style” lub arkusza styl贸w, kt贸ry okre艣la uk艂ad graficzny ca艂ej witryny.

CTA (Call to action)
Komunikat, kt贸ry pr贸buje sk艂oni膰 u偶ytkownika do podj臋cia okre艣lonego dzia艂ania, wykonania okre艣lonej akcji.

CTR
Stosunek liczby klikni臋膰 do liczby wy艣wietle艅 strony w Google, CTR widoczny jest w Google Search Console. Od kilku lat w bran偶y SEO w Polsce i na 艣wiecie spekuluje si臋 na temat wp艂ywu CTR na SEO. Nie wiemy, czy CTR wp艂ywa na pozycjonowanie w bezpo艣redni spos贸b, na pewno jednak jest wska藕nikiem skuteczno艣ci strony.

D

Dane strukturalne
Specjalne znaczniki, kt贸re pozwalaj膮 wyszukiwarce zrozumie膰, co znajduje si臋 na stronie www. Dane strukturalne umieszczane s膮 na stronie w jednym z czterech format贸w: mikrodane, mikroformaty, RDF, JSON-LD. Umieszczenie danych strukturalnych pozwala robotom wyszukiwarki rozpozna膰 jaki dok艂adnie rodzaj tre艣ci znajduje si臋 w okre艣lonych cz臋艣ciach witryny.

Description (Opis)
Opis strony w metatagach. Opis strony wy艣wietlany w wynikach wyszukiwania Google jest zale偶ny od zapytania. W przypadku gdy szukana fraza znajduje si臋 w opisie metatagach, Google wy艣wietli w艂a艣nie ten opis. Je艣li jednak dana fraza znajduje si臋 dopiero w tre艣ci strony, Google wy艣wietla jego fragment.

DNS
Domain Name System; system serwer贸w nazw zamieniaj膮cych czytelne dla ludzi adresy domen w adresy IP potrzebne do realizacji po艂膮czenia.

Duplicate content (powielona tre艣膰)
To zasoby na danej stronie, kt贸re zosta艂y ju偶 zaindeksowane przez wyszukiwark臋 鈥 oznacza to, 偶e dana tre艣膰 znajduje si臋 ju偶 w jej zasobach, a wi臋c jest zduplikowana.

F

Featured snippets
Specjalny blok fragmenty z odpowiedzi膮 w g贸rnej cz臋艣ci strony wynik贸w wyszukiwania. Fragment z odpowiedzi膮 zawiera wyodr臋bnione ze strony podsumowanie odpowiedzi na zapytanie u偶ytkownika oraz link do tej strony, jej tytu艂 i adres URL.

G

Googlebot
Robot Google indeksuj膮cy zawarto艣膰 stron internetowych.

Google bomb
Jedna z technik Black Hat Seo, polegaj膮ca na spamowaniu wyszukiwarki linkami, w ten spos贸b aby strona znalaz艂a si臋 jak najwy偶ej w SERP na frazy nie zwi膮zane z jej zawarto艣ci膮.

Google moja firma
Us艂uga oferowana przez Google, umo偶liwiaj膮ca za艂o偶enie profilu dzia艂alno艣ci prowadzonej stacjonarnie, kt贸rej klienci mog膮 wystawia膰 oceny, dodawa膰 opinie na jej temat

H

.htacces
Plik konfiguracyjny serwera Apache. Plik dzia艂a na wszystkie pliki i podkatalogi katalogu, w kt贸rym si臋 znajduje. Mo偶emy w nim okre艣li膰 plik, kt贸ry jest stron膮 startow膮, pliki kt贸re s膮 stronami konkretnych b艂臋d贸w, przyjazne url, ustawi膰 przekierowania, blokowa膰 ip konkretnych u偶ytkownik贸w

HTML聽 (Hypertext Markup Language)
J臋zyk u偶ywany do budowania struktury i tre艣ci stron internetowych.

Tekst pochodzi z: https://www.sempire.pl/slownik.html#125

Hreflang
Jest to atrybut zawarty w html鈥檕wym tagu , kt贸ry umieszcza si臋 w sekcji head strony. S艂u偶y on do wskazania robotom indeksuj膮cym powi膮zania pomi臋dzy r贸偶nymi wersjami j臋zykowymi tej samej strony.

I

IBL (Inbound Links/Linki przychodz膮ce/Link popularity/Backlinks/BL)
Liczba link贸w kieruj膮cych do naszej strony 鈥 link贸w przychodz膮cych

Indeks wyszukiwarki
Baza danych wyszukiwarki internetowej zawieraj膮ca najwa偶niejsze informacje zebrane przez roboty. Kiedy u偶ytkownik wpisze po偶膮dan膮 fraz臋 w wyszukiwarce, algorytm wyszukiwarki przedstawi mu jak najbardziej trafne wyniki wyszukania bazuj膮c na aktualnym indeksie.

Infografika
Informacja graficzna przedstawiona w prosty i zrozumia艂y dla odbiorcy spos贸b, jednocze艣nie b臋d膮ca ciekawym, przyci膮gaj膮cym uwag臋 uj臋ciem tematu. Infografiki systematyzuj膮 graficznie dane. Wykorzystuj膮 obrazy, diagramy, mapy w celu przedstawienia wzajemnych relacji i struktur mi臋dzy prezentowanym materia艂em

Internal links
S膮 to linki prowadz膮ce do innych podstron serwisu znajduj膮cych si臋 na tej samej domenie. Architektura odno艣nik贸w wewn臋trznych w ramach serwisu nazywana jest linkowaniem wewn臋trznym.

Invisible text (tekst niewidoczny)
Zamaskowany lub ukryty przed u偶ytkownikami tekst, jednak偶e rejestrowany przez roboty sieciowe. Najcz臋艣ciej posiada du偶e nasycenie s艂贸w kluczowych, przeformatowany jest na kolor t艂a strony lub ukryty przy u偶yciu CSS. Stosowanie tego typu zabieg贸w jest karane przez Google.

K

Katalog stron
Strona internetowa podzielona na kategorie tematyczne, na kt贸rej znajduj膮 si臋 linki do innych stron wraz z opisem ich zawarto艣ci. Katalogi mo偶emy podzieli膰 na niszowe katalogi tematyczne lub og贸lne zawieraj膮ce w sobie wewn臋trzny podzia艂 na kategorie. W Polsce katalogi straci艂y na warto艣ci ze wzgl臋du na ich nagminne tworzenie wy艂膮cznie pod SEO.

Keyword density
Nasycenie s艂贸w kluczowych, okre艣lona procentowo warto艣膰 nasycenia frazami kluczowymi tre艣ci na stronie wzgl臋dem reszty tre艣ci wyst臋puj膮cych na tej stronie.

Keyword stuffing
Nadmierne upychanie s艂贸w kluczowych w tre艣ci podstrony, kt贸rej celem jest uzyskanie wy偶szej pozycji w wynikach wyszukiwania.

L

Link building
Strategia polegaj膮ca na zdobywaniu warto艣ciowych link贸w prowadz膮cych do naszej strony.

Linki wewn臋trzne
Linki prowadz膮ce do innych podstron w obr臋bie jednej domeny. Tego typu linkowania s艂u偶膮 prostemu poruszaniu si臋 po stronie internetowej, czyli pomagaj膮 u偶ytkownikom w nawigacji.

Linki naturalne
Linki dodawane r臋cznie oraz pozyskane w wyniku bezinteresownego reklamowania naszej strony internetowej przez innych u偶ytkownik贸w.

Linki nienaturalne
Linki, kt贸rych celem jest manipulacja pozycji w wyszukiwarce, wp艂ywaj膮 negatywnie na wizerunek strony internetowej. Skutkiem stosowania takich link贸w jest ryzyko dostania bana b膮d藕 filtra.

Long tail SEO
Dzia艂ania zwi臋kszaj膮ce widoczno艣膰 Twojej firmy pod d艂u偶szymi, bardziej sprecyzowanymi frazami kluczowymi.

M

Mapa strony (Sitemap)
T膮 nazw膮 okre艣lany jest zar贸wno plik w formacie XML, jak i strona serwisu, kt贸re zawieraj膮 list臋 wszystkich (lub najwa偶niejszych) podstron znajduj膮cych si臋 w witrynie. Mapa strony w formacie XML tworzona jest w celu u艂atwienia robotom wyszukiwarek zaindeksowania witryny.

Marker danych
Narz臋dzie dost臋pne w Google Search Console, s艂u偶膮ce do wskazania wyszukiwarce, kt贸re informacje na stronie powinny zosta膰 potraktowane jako dane strukturalne. Dzi臋ki temu elementy te b臋d膮 mog艂y zosta膰 wyr贸偶nione w wynikach wyszukiwania Google za pomoc膮 tzw. opis贸w rozszerzonych (rich snippets)

Metatag description
Jest to metatag dostarczaj膮cy wyszukiwarkom oraz u偶ytkownikom wyszukiwarek sugerowany przez webmastera kr贸tki opis wybranej podstrony. W zale偶no艣ci od zapytania opis ten jest najcz臋艣ciej wy艣wietlany w ramach fragmentu linku reprezentuj膮cego dan膮 podstron臋 w wynikach wyszukiwania.

Metatag Keywords
Metatag okre艣laj膮cy s艂owa kluczowe opisuj膮ce wybran膮 stron臋 docelow膮. Niekt贸re z wyszukiwarek wykorzystywa艂y go w przesz艂o艣ci do ustalania pozycji w rankingach stron.

Metatagi
Zbi贸r znacznik贸w META j臋zyka HTML, umieszczanych w kodzie w nag艂贸wku strony, s艂u偶膮cych do opisu m.in. jej zawarto艣ci dla robot贸w wyszukiwarek, imienia i nazwiska autora, jego adresu e-mail, daty powstania czy kodowania strony.

Mikrodane
To jeden z rodzaj贸w danych strukturalnych, kt贸re pozwalaj膮 wyszukiwarkom internetowym lepiej zrozumie膰 zawarto艣膰 serwis贸w www. Za pomoc膮 mikrodanych oznacza si臋 r贸偶ne typy tre艣ci zamieszczonych na stronie, co pozwala prawid艂owo zinterpretowa膰 je robotom wyszukiwarek.

Mikroformaty
Jeden z rodzaj贸w danych strukturalnych, pozwalaj膮cych wyszukiwarkom internetowym trafniej interpretowa膰 zawarto艣膰 stron www. Przy pomocy mikroformat贸w okre艣lany jest rodzaj tre艣ci zamieszczonej w danym fragmencie strony.

N

NAP
Dane kontaktowe (nazwa, adres i telefon), kt贸re powinny zosta膰 zamieszczone na stronie internetowej, np. w zak艂adce Kontakt oraz w stopce serwisu. Ich podanie zwi臋ksza zaufanie u偶ytkownik贸w do firmy, a tak偶e poprawia jej wiarygodno艣膰 鈥瀢 oczach鈥 robot贸w Google. Istotne jest zachowanie zgodno艣ci danych z m.in. wizyt贸wk膮 na Mapach Google oraz na stronach typu yellow pages.

O

Optymalizacja
Proces dostosowania tre艣ci strony oraz kodu pod k膮tem pozycjonowanym s艂贸w kluczowych/fraz.

Organic traffic
Ruch organiczny, okre艣lenie wszystkich u偶ytkownik贸w, kt贸rzy odwiedz膮 stron臋 internetow膮 poprzez klikni臋cie odno艣nika w bezp艂atnych (organicznych) wynikach wyszukiwania.

P

PageRank
Wska藕nik stworzony przez Larry’ego Page’a i Sergey’a Brin’a – za艂o偶ycieli firmy Google. PageRank jest ocen膮 jako艣ci strony internetowej ustalan膮 w oparciu o liczb臋 i jako艣膰 prowadz膮cych do niej link贸w z innych stron (linki przychodz膮ce). Wska藕nik PageRank to zaledwie jeden z bardzo wielu czynnik贸w wp艂ywaj膮cych na pozycje serwisu w wynikach wyszukiwania

PPC
PPC (Pay Per Click) 鈥 rodzaj modelu rozliczenia reklamy internetowej, w kt贸rej reklamodawca p艂aci za klikni臋cie przez u偶ytkownika w okre艣lony przycisk 鈥 link lub banner, a nie za wy艣wietlenie reklamy. W odniesieniu dla wynik贸w wyszukiwania Google, terminem PPC okre艣la si臋 linki sponsorowane. Przyk艂ad link贸w sponsorowanych w wynikach wyszukiwania Google

Presell pages
Strony www, kt贸re zawieraj膮 katalog artyku艂贸w dotycz膮cy dzia艂alno艣ci firmy. Celem pressel pages jest zamieszczanie warto艣ciowych odno艣nik贸w, kt贸re prowadz膮 do pozycjonowanego serwisu.

S

SEM
SEM (Search Engine Marketing) to dzia艂 marketingu internetowego obejmuj膮cy zakresem swojego dzia艂ania wyszukiwarki internetowe. Na SEM sk艂adaj膮 si臋 dwa podstawowe obszary dzia艂ania promocyjnego: SEO i PPC.

SEO
SEO (Search Engine Optimization) 鈥 obejmuje proces optymalizacji oraz pozycjonowania stron w wynikach organicznych. Powy偶sze dzia艂ania pozwalaj膮 na podniesienie do g贸ry pozycji strony internetowej w wyszukiwarce.

SERP
SERP (Search Engine Results Position) S膮 to wyniki wyszukiwania has艂a / frazy w wyszukiwarkach. Dziel膮 si臋 na dwie grupy: naturalne (organiczne) oraz p艂atne linki sponsorowane.

Spam
Nieetyczne metody, kt贸rych celem jest wp艂yw na pozycj臋 strony w wyszukiwarkach.

SWL
SWL (System Wymiany Link贸w) 鈥 Zautomatyzowana wymiana link贸w pomi臋dzy stronami.

Strona mobilna
Strona mobilna 鈥 dodatkowa wersja Twojej strony przygotowana dla u偶ytkownik贸w urz膮dze艅 mobilnych, czyli smartfon贸w i tablet贸w.

Strona responsywna
Strona responsywna 鈥 strona zaprojektowana w taki spos贸b, aby dopasowywa艂a si臋 do wielko艣ci ekranu urz膮dzenia, z kt贸rego korzysta u偶ytkownik.

T

TR
Trust Rank 鈥 wska藕nik zaufania okre艣laj膮cy warto艣膰 strony internetowej. Jest to algorytm, kt贸ry pozwala na oddzielenie witryn warto艣ciowych od bezu偶ytecznych. Ustala ranking stron www.

U

UX
User experience 鈥 do艣wiadczenie u偶ytkownika na stronie internetowej, ca艂o艣膰 wra偶e艅 jakich do艣wiadcza u偶ytkownik podczas korzystania z witryny internetowej. User experience odnosi si臋 do zachowa艅, postaw i emocji u偶ytkownika, a tak偶e do w艂a艣ciwo艣ci i struktury strony internetowej.

Unikalny u偶ytkownik
U偶ytkownik, kt贸ry odwiedzi艂 nasz膮 stron臋 raz w okre艣lonym czasie.

W

Web Usability
U偶yteczno艣膰 strony internetowej, okre艣la czy strona jest przyjazna dla u偶ytkownika, czy jest w stanie szybko si臋 po niej porusza膰 i znale藕膰 interesuj膮ce go informacje.

White Hat SEO
Pozycjonowanie (SEO) etyczne, zgodne z regulaminami wyszukiwarek, kt贸re nie nak艂adaj膮 kar, gdy przeprowadzane dzia艂ania kieruj膮 si臋 wytycznymi.

Wyniki organiczne
To cz臋艣膰 wynik贸w wyszukiwania (SERP贸w), kt贸ra nie obejmuje p艂atnych wynik贸w, czyli reklam Google.

Z

Zaplecze
Strony zak艂adane s膮 w celu pozycjonowania docelowej witryny. Umieszczane tre艣ci i odno艣niki do promowanej strony www maj膮 polepszy膰 jej pozycj臋.