poradniki
Wytyczne UX zasady tworzenia skutecznych stron internetowych

Dbanie o UX czyli User Experience to w obecnych czasach obowiązek, każdego właściciela strony czy sklepu internetowego. Co zrobić aby nasza witryna była przyjazna użytkownikowi. Wystarczy trzyma się kilku zasad niby nic ale jednak coś.
Dostępność
- Optymalna szybkość ładowania się strony zarówno desktop, jak i mobile;
- Odpowiedni kontrast między tłem a tekstem na stronie;
- Rozmiar tekstu i odstępy ułatwiające czytanie;
- Brak zbędnych wtyczek i animacji zaburzających przeglądanie strony;
- Przejrzysta strona błędu 404;
- Obrazy posiadają odpowiednie atrybuty ALT;
- Przyjazne adresy URL;
- Tytuły stron są zwięzłe i objaśniają znajdującą się na nich treść.
Identyfikacja wizualna i tożsamość witryny
- Wyraźnie i czytelnie umieszczone logo firmy;
- Cel witryny i obszar działalności najlepiej na głównej stronie;
- Łatwy i przejrzysty układ podstron i menu;
- Informacje o gromadzeniu cookies i przetwarzaniu danych osobowych;
- Łatwo dostępne dane uwierzytelniające firmy;
- Certyfikat SSL.
Nawigacja
- Główna nawigacja jest intuicyjna i łatwa w identyfikacji;
- Linki i przyciski są prawidłowo odróżnione od reszty elementów;
- Dobrze widoczna i niezawodna wyszukiwarka wewnętrzna.
Treść strony
- Czytelne nagłówki;
- Najważniejsza zawartość strony znajduje się nad foldem;
- Pogrubienia, podkreślenia użyte z głową i nie nachalne;
- Stylowanie jest spójne na całej stronie;
- Nienachalne reklamy i pop-upy, które można łatwo wyłączyć;
- Bardzo dobra jakość użytych obrazów i banerów;
- Występowanie tzw. white-space dla swobodnego skanowania strony.
Formularze
- Formularze są zwięzłe i przejrzyste;
Brak zbędnych pól; - Potwierdzenie pomyślnego przesłania formularza;
- Błędy wyświetlane są w obrębie błędnie wypełnionych pól, a nie na górze strony;
- Checkboxy są łatwe do zaznaczenia, a treści zgód w pełni czytelne.
e-commerce
- Strona produktowa właściwie wzywa do działania dzięki przyciskom oraz zachowaniu standardów karty produktowej;
- Intuicyjna struktura kategorii i drzewa kategorii z jasnym podziałem na kategorie pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu;
- Optymalna ilość kroków zamówienia lub koszyk w szablonie One Page;
- Informacje o dostawie, płatności i polityce zwrotów są łatwo dostępne z każdego miejsca na stronie.
Responsywność Mobile Friendly
- Strona jest w pełni responsywna i jest dostosowana do rozdzielczości urządzeń mobilnych;
- Zawartość strony mobilnej jest wyświetlana prawidłowo; brak „rozjechania” sekcji i elementów;
- Ważne elementy posiadają odpowiednią wielkość i są łatwo klikalne na mniejszej rozdzielczości.