poradniki

Wytyczne UX zasady tworzenia skutecznych stron internetowych

Dbanie o UX czyli User Experience to w obecnych czasach obowiązek, każdego właściciela strony czy sklepu internetowego. Co zrobić aby nasza witryna była przyjazna użytkownikowi. Wystarczy trzyma się kilku zasad niby nic ale jednak coś.

Dostępność

  • Optymalna szybkość ładowania się strony zarówno desktop, jak i mobile;
  • Odpowiedni kontrast między tłem a tekstem na stronie;
  • Rozmiar tekstu i odstępy ułatwiające czytanie;
  • Brak zbędnych wtyczek i animacji zaburzających przeglądanie strony;
  • Przejrzysta strona błędu 404;
  • Obrazy posiadają odpowiednie atrybuty ALT;
  • Przyjazne adresy URL;
  • Tytuły stron są zwięzłe i objaśniają znajdującą się na nich treść.

Identyfikacja wizualna i tożsamość witryny

  • Wyraźnie i czytelnie umieszczone logo firmy;
  • Cel witryny i obszar działalności najlepiej na głównej stronie;
  • Łatwy i przejrzysty układ podstron i menu;
  • Informacje o gromadzeniu cookies i przetwarzaniu danych osobowych;
  • Łatwo dostępne dane uwierzytelniające firmy;
  • Certyfikat SSL.

Nawigacja

  • Główna nawigacja jest intuicyjna i łatwa w identyfikacji;
  • Linki i przyciski są prawidłowo odróżnione od reszty elementów;
  • Dobrze widoczna i niezawodna wyszukiwarka wewnętrzna.

Treść strony

  • Czytelne nagłówki;
  • Najważniejsza zawartość strony znajduje się nad foldem;
  • Pogrubienia, podkreślenia użyte z głową i nie nachalne;
  • Stylowanie jest spójne na całej stronie;
  • Nienachalne reklamy i pop-upy, które można łatwo wyłączyć;
  • Bardzo dobra jakość użytych obrazów i banerów;
  • Występowanie tzw. white-space dla swobodnego skanowania strony.

Formularze

  • Formularze są zwięzłe i przejrzyste;
    Brak zbędnych pól;
  • Potwierdzenie pomyślnego przesłania formularza;
  • Błędy wyświetlane są w obrębie błędnie wypełnionych pól, a nie na górze strony;
  • Checkboxy są łatwe do zaznaczenia, a treści zgód w pełni czytelne.

e-commerce

  • Strona produktowa właściwie wzywa do działania dzięki przyciskom oraz zachowaniu standardów karty produktowej;
  • Intuicyjna struktura kategorii i drzewa kategorii z jasnym podziałem na kategorie pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu;
  • Optymalna ilość kroków zamówienia lub koszyk w szablonie One Page;
  • Informacje o dostawie, płatności i polityce zwrotów są łatwo dostępne z każdego miejsca na stronie.

Responsywność Mobile Friendly

  • Strona jest w pełni responsywna i jest dostosowana do rozdzielczości urządzeń mobilnych;
  • Zawartość strony mobilnej jest wyświetlana prawidłowo; brak „rozjechania” sekcji i elementów;
  • Ważne elementy posiadają odpowiednią wielkość i są łatwo klikalne na mniejszej rozdzielczości.