Co to jest ERP ?
System ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to rodzaj oprogramowania, które służy do planowania zasobów przedsiębiorstwa. Trzeba pamiętać, że ERP w szerszym znaczeniu reprezentuje określony model (strategię) sterowania procesem produkcyjnym.
System ERP tworzy interaktywne środowisko, które wspiera przedsiębiorstwa w analizie oraz zarządzaniu procesami biznesowymi, które powiązane są ze wszystkimi obszarami działań, tj.: zarządzaniem finansami i księgowością, środkami trwałymi, marketingiem, sprzedażą i zakupami, magazynem i zapasami, produkcją serwisem oraz projektem.
System ERP wspomaga m.in
- Zarządzanie łańcuchem dostaw (SCM) – wsparcie organizacji w zakresie dostaw, zakupów, przepływów materiałów w firmie, planowania oraz prognozowania zapotrzebowania na materiały.
- Zarządzanie finansowe – wsparcie księgowości i finansów – należności, zobowiązania, podatki, środki trwałe.
- Zarządzanie produkcją – wsparcie planowania, przewidywania potrzeb, konfiguracji produktów, harmonogramowania produkcji.
- Zarządzanie kapitałem ludzkim (HRM) – integrując się z modułami finansowanymi, wspiera obsługę świadczeń pracowniczych, podatkowych, płacowych itp.
- Zarządzanie relacjami z klientami (CRM) – lepsze zarządzanie zamówieniami klienta, podniesienie jakości obsługi, wsparcie kampanii reklamowych nakierowanych na klienta.
Moduły ERP to min.
- zarządzanie produkcją,
- logistyka,
- handel i magazynowanie,
- finanse i księgowość,
- środki trwałe,
- kadry i płace,
- serwis,
- formularze i raporty,
- administracja,
- zamówienia internetowe,
- CRM.
Jak działa system ERP :
- Dział sprzedaży i marketingu przygotowuje nowe produkty i cenniki, które są od razu dostępne w e-sklepie
- Dział handlowy dostaje zapytania i zajmuje się obsługą potencjalnych klientów. Po zamknięciu sprzedaży dane klienta są uzupełniane automatyczreych zanie
- Dział handlowy przygotowuje oferty, których zawartość może być automatycznie użyta do stworzenia zamówienia
- Wystawienie faktury może nastąpić automatycznie na podstawie danych zamówienia
- Zamawianie towarów i usług od dostawców może być zautomatyzowane
- Operacje magazynowe wykonywane są w powiązaniu z zamówieniami i fakturami, bez konieczności ponownego wprowadzania danych
- Moduł produkcji pozwala na zarządzanie realizacją zamówień i planowanie zasobów
- Każdy pracownik rejestruje czas pracy w powiązaniu z określonym projektem, co powoduje odpowiednią alokację kosztów do celów kontrollingowych
- Wszystkie zdarzenia gospodarcze są automatycznie księgowane w module księgowym
- W module CRM widoczne są wszystkie działania powiązane z danym klientem, a także jego status jego należności i zobowiązań
- Dane zebrane w jednym miejscu dają możliwość zaawansowanego raportowania w czasie rzeczywistym dla kadry zarządzającej