poradniki
Systemy ERP

Co to jest ERP ?
System ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to rodzaj oprogramowania, kt贸re s艂u偶y do planowania zasob贸w przedsi臋biorstwa. Trzeba pami臋ta膰, 偶e ERP w szerszym znaczeniu reprezentuje okre艣lony model (strategi臋) sterowania procesem produkcyjnym.
System ERP tworzy interaktywne 艣rodowisko, kt贸re wspiera przedsi臋biorstwa w analizie oraz zarz膮dzaniu procesami biznesowymi, kt贸re powi膮zane s膮 ze wszystkimi obszarami dzia艂a艅, tj.: zarz膮dzaniem finansami i ksi臋gowo艣ci膮, 艣rodkami trwa艂ymi, marketingiem, sprzeda偶膮 i zakupami, magazynem i zapasami, produkcj膮 serwisem oraz projektem.
System ERP wspomaga m.in
- Zarz膮dzanie 艂a艅cuchem dostaw (SCM) – wsparcie organizacji w zakresie dostaw, zakup贸w, przep艂yw贸w materia艂贸w w firmie, planowania oraz prognozowania zapotrzebowania na materia艂y.
- Zarz膮dzanie finansowe – wsparcie ksi臋gowo艣ci i finans贸w – nale偶no艣ci, zobowi膮zania, podatki, 艣rodki trwa艂e.
- Zarz膮dzanie produkcj膮 – wsparcie planowania, przewidywania potrzeb, konfiguracji produkt贸w, harmonogramowania produkcji.
- Zarz膮dzanie kapita艂em ludzkim (HRM) – integruj膮c si臋 z modu艂ami finansowanymi, wspiera obs艂ug臋 艣wiadcze艅 pracowniczych, podatkowych, p艂acowych itp.
- Zarz膮dzanie relacjami z klientami (CRM) – lepsze zarz膮dzanie zam贸wieniami klienta, podniesienie jako艣ci obs艂ugi, wsparcie kampanii reklamowych nakierowanych na klienta.
Modu艂y ERP to min.
- zarz膮dzanie produkcj膮,
- logistyka,
- handel i magazynowanie,
- finanse i ksi臋gowo艣膰,
- 艣rodki trwa艂e,
- kadry i p艂ace,
- serwis,
- formularze i raporty,
- administracja,
- zam贸wienia internetowe,
- CRM.
Jak dzia艂a system ERP :
- Dzia艂 sprzeda偶y i marketingu przygotowuje nowe produkty i cenniki, kt贸re s膮 od razu dost臋pne w e-sklepie
- Dzia艂 handlowy dostaje zapytania i zajmuje si臋 obs艂ug膮 potencjalnych klient贸w. Po zamkni臋ciu sprzeda偶y dane klienta s膮 uzupe艂niane automatyczreych zanie
- Dzia艂 handlowy przygotowuje oferty, kt贸rych zawarto艣膰 mo偶e by膰 automatycznie u偶yta do stworzenia zam贸wienia
- Wystawienie faktury mo偶e nast膮pi膰 automatycznie na podstawie danych zam贸wienia
- Zamawianie towar贸w i us艂ug od dostawc贸w mo偶e by膰 zautomatyzowane
- Operacje magazynowe wykonywane s膮 w powi膮zaniu z zam贸wieniami i fakturami, bez konieczno艣ci ponownego wprowadzania danych
- Modu艂 produkcji pozwala na zarz膮dzanie realizacj膮 zam贸wie艅 i planowanie zasob贸w
- Ka偶dy pracownik rejestruje czas pracy w powi膮zaniu z okre艣lonym projektem, co powoduje odpowiedni膮 alokacj臋 koszt贸w do cel贸w kontrollingowych
- Wszystkie zdarzenia gospodarcze s膮 automatycznie ksi臋gowane w module ksi臋gowym
- W module CRM widoczne s膮 wszystkie dzia艂ania powi膮zane z danym klientem, a tak偶e jego status jego nale偶no艣ci i zobowi膮za艅
- Dane zebrane w jednym miejscu daj膮 mo偶liwo艣膰 zaawansowanego raportowania w czasie rzeczywistym dla kadry zarz膮dzaj膮cej